Van Shell mochten we zelf een project voorstel doen uit verschillende project categorieën. Wij kozen voor marketing met als onderzoeksvraag: 'Hoe krijgt Shell een groener imago door marketing?'. We hebben een aantal onderzoeken bij gedaan om een goed eindproduct kunnen ontwikkelen. We zijn begonnen met een onderzoek om achter zo veel mogelijk nuttige informatie over Shell te komen. Daarna hebben we onderzocht wat marketing precies inhoud, hoe Shell dit momenteel aanpakt en mogelijke marketing manieren onderzocht. Om erachter te komen welke richting van marketing we op moeten, hebben we voordat we een eindproduct gingen maken een enquête afgenomen bij 67 mensen. Tenslotte hebben we met de kennis die we hebben opgedaan ons eindproduct bedacht en uitgewerkt. Ook zijn we op bezoek geweest bij Shell Pernis in Rotterdam. Daar hebben we een rondleiding gehad op het terrein en veel geleerd over de bezigheden van Shell.
Ons idee was om een punten spaaractie te beginnen genaamd: ‘Green Shellpoints’. Een Green Shellpoint kreeg je per euro die uitgaf aan groene energie bij Shell. Met deze punten kon je sparen voor korting op groene producten en andere groene voordelen. Naast deze voordelen voor consumenten zou Shell ook een boom planten voor elke 100 punten die iemand zou hebben behaald ongeacht of ze zouden worden uitgeven. Deze bomen zouden andere CO2 uit de lucht halen en zouden goed zijn voor de natuur. Een actie als dit zou veel media attentie opleveren en hier doelden we op, omdat uit ons enquête onderzoek kwam dat dit een zeer effectieve manier van marketing is. Het hebben van een punten spaaractie zou ook zorgen voor dat loyaliteit aan het bedrijf. Het zou een win-win-win situatie zijn voor de consumenten, Shell en het milieu.
Tijdens dit project heb ik:
De leiding gehad
Het enquête onderzoek opgezet en verwerkt (zie projectverslag)
Het projectverslag vormgegeven
De inleiding geschreven (zie projectverslag)
De vooronderzoeken aangevuld (zie projectverslag)
Situatie: We hadden geen idee wat Shell van ons project verwachtte.
Taak: We moesten achter de eisen van Shell komen.
Actie: We hielden een online conferentie met de opdrachtgevers.
Resultaat: Het was duidelijk wat Shell van ons verwachtte en we konden verder met ons project.